Victorias bröllop ett riktigt klipp

Kungligt bröllop i dagarna tre lär bli en god investering för staten 

När kronprinsessan Victoria gifter sig i juni 2010 kan vi räkna med ökad konsumtion, ökad turism till Stockholm och, som en naturlig följd, ökad sysselsättning och tillväxt. Det räcker för att de pengar som staten investerar i festligheterna ska vara en god affär.

Goda prognoser för konsumtionen i samband med bröllopet

I februari 2009 publicerade Svensk Handel uppgifter som visar att försäljningen av bröllopsrelaterade produkter i samband med bröllopsveckan beräknas uppgå till 2,5 miljarder kronor. Dessutom kommer Sverige att exponeras som turistland på ett sätt som saknar motsvarighet. Om Svensk Handel har räknat rätt och Stockholm får 12 000 extra besökare i samband med bröllopet, får detaljhandeln ett tillskott på ca 30 miljarder kronor, bland annat genom inkomster på ca 100 miljoner kronor extra till hotellnäringen och lika mycket till restaurangbranschen. Regeringen har beslutat att lägga 14 miljoner kronor på bröllopet, och i jämförelse med intäkterna talar siffrorna sitt tydliga språk: det borde vara väl investerade skattepengar.

Sura republikaner

Visst finns det folk som protesterar. På Facebook finns gruppen ”Vägra betala Victorias bröllop” som anser att kungafamiljen har så mycket pengar att de kan betala för sina egna bröllop, precis som alla andra. Och Republikanska Föreningen muttrar och menar att Victoria bör få gifta sig med vem hon vill, utan kungens och regeringens godkännande, och att skattebetalarna inte ska behöva stå för kalaset.

Bröllopet ett riktigt klipp

Men frågan handlar inte om Sveriges statsskick eller om valfrihet för de inblandade. I dagsläget är Sverige en monarki, detta är ingenting som kan ändras innan bröllopsklockorna börjar klämta, och självklart är det en statsangelägenhet att tronföljaren gifter sig. Staten hjälper till att betala spektaklet och får därmed dra fördel av ett PR-jippo utan like. Statsministern säger i en intervju att det inte ens går att sätta ett värde på bröllopet som marknadsföringsfaktor för Sverige. Aftonbladets Lena Mellin skriver i en kommentar att bröllopet kommer att kosta 1,55 kr per person och kallar det för ”tokbilligt”, vilket ger ännu ett perspektiv.

Det är omöjligt att sätta en prislapp på det som bröllopet ger i form av reklam för Sverige och Stockholm. Regeringen har trots allt försökt och kommit fram till att 14 miljoner kronor borde vara rimligt. I sammanhanget ter sig detta som en ganska blygsam summa.

Ett svar to “Victorias bröllop ett riktigt klipp”

  1. Henrik Arnstad Says:

    Hej Erika! Du har skrivit en tydlig och bra debattartikel, som jag gillar (även om jag saknar bildlösning!).

    Min invändning är att vinkeln du väljer känns alltför välbekant. Bröllopet har säkert de fördelar du nämner, men man har läst det förut. Och då får du problem med att locka in läsare. Kunde du ha hittat på något överraskande? Något helt oväntat, som fått läsare att haja till? ”Det var som fan”-effekten, om du förstår hur jag menar?

    Ta med detta in i nästa skrivuppgift så blir det jättebra, det du gör. För du är duktig! Betyg G.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: